W jakich sytuacjach przysługuje prawo do refundacji za bilet ?

Posted on 24/02/2020 7:45am

Podróżowanie samolotem po Unii Europejskiej wiąże się z kilkoma poradami, co do których przeważnie podróżujący klienci nie zdają sobie sprawy. Chodzi o zwroty i odszkodowanie za odwołany lot.
W zwykłych warunkach nie planuje się rzecz jasna opcji, w której nasz lot będzie nawet niewiele opóźniony.

Lotnisko
Author: Benson Kua
Source: http://www.flickr.com
Analogicznie jak w innych środkach komunikacyjnych płacimy za tanie, normalnej klasy i ekskluzywne bilety lotnicze, które przy odpowiednich warunkach przetransportują nas do pożądanego celu.
Paraliż lotniska, katastrofa lotnicza - to przykłady popularnych, acz nieznośnych powodów dla których loty są przesuwane i odwoływane, za które tym co kupili bilety przysługuje prawo do zwrotu za bilety lub odszkodowanie. Pasażerowie, przed którymi automatyczna alternatywa w postaci pierwszego kolejnego biletu zwyczajnie się nie uśmiecha, czekają w najlepsze w poczekalniach. Jak się okazuje czas może zagrać na ich korzyść.
Dlaczego? Jeśli przy trzech godzinach od ustalonej godziny startu samolot nie odleci, podróżującym (w obrębie państw Unii Europejskiej oraz państw poza UE) przysługuje stosowna kwota jako odszkodowanie za odwołany lot. Ceny rozciągają się – zależne od odległości i statusu państwa (Unia – państwo poza Unią) od 250 do 650 euro (czytaj artykuł o odszkodowaniu za odwołany lot).

samolot
Author: www.sxc.hu
Source: www.sxc.hu
Rekompensata tego rodzaju nie przysługuje tym podróżującym, którzy zostali poinformowani o tym co najmniej dwa tygodnie wcześniej. Niekorzystne warunki atmosferyczne także potrafią przyczynić się do uziemienia lotu (np. wybuch wulkanu). Również i w tym „wypadku” posiadaczom biletów nie zostanie przyznane odszkodowanie. Gdy podróżnik zorganizuje zamienny lot to także tutaj – co brzmi logicznie – nie uda nam się zyskać rekompensaty za problemy w trakcie podróży.
Zwroty za bilety następują w dwóch przypadkach: anulowania lotu i wyprzedaniu większej niż planowana ilości miejsc. W tej drugiej sytuacji przewoźnik może, ale nie musi zamówić sobie alternatywny lot. Przyjęcie zwrotu uniemożliwi z reguły ustalany przez firmę powrót. Warto więc w takich sytuacjach wykalkulować co się bardziej opłaca.
Zażalenia kierujemy prosto do linii lotniczych. Negatywna odpowiedź lub zupełny jej brak wcale nie kończą sprawy – żeby walczyć o swoje trzeba wówczas wejść z przewoźnikiem na drogę sądową nasza strona internetowa na

Tags: bilety, odszkodowanie za odwołany lot, Zwroty