Jak uzyskać zadośćuczynienie za anulowany lot?

Posted on 25/02/2020 7:45am

Z uwagi na komfort oraz szybkość loty samolotem stają się coraz bardziej przystępne. Jednak, jak to we wszystkich rodzajach transportu bywa, lot może zostać odwołany. Na szczęście w wspomnianej sytuacji podróżującemu przysługują specjalne prawa.
problemy techniczne
Author: Anton Strogonoff
Source: http://www.flickr.com
Odwołanie lotu może wywołać nieprzyjemną, nerwową atmosferę, szczególnie gdy jedziemy w istotną podróż firmową albo na wymarzone wakacje. Boimy się nie tylko o stracony czas, ale przede wszystkim o pieniądze. Należy wiedzieć, że za odwołany lot odszkodowanie należy się, tylko trzeba się o nie zwrócić odszkodowania). Rozporządzenie Unii Europejskiej nr 261/2004/WE z dnia 11 lutego 2004 r. zawiera prawa pasażera, dzięki którym wyegzekwujemy nie tylko zwrot gotówki za bilet, ale również rekompensatę. Zgodnie z powyższym dokumentem w przypadku anulowania przelotu przewoźnik powinien zagwarantować podróżnemu alternatywny sposób transportu i zwrócić koszty biletu. Skargę trzeba przekazać wprost do przewoźnika, korzystając z przygotowanego unijnego pisma zażalenia. Zachowajmy jego kserokopię, aby w sytuacji niewystarczającej odpowiedzi szukać wsparcia u Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego.




lotnisko
Author: blu-news.org
Source: http://www.flickr.com
Dodatkowo podróżnemu należy się odszkodowanie w wysokości 250-600 euro. należne za odwołany lot odszkodowanie naliczone jest w zależności od długości przelotu. Jeśli podróż miała odbyć się w obrębie Unii Europejskiej, a odległość pomiędzy portami lotniczymi wynosi do 1500 km podróżnemu przysługuje 250 euro. Gdy odległość przewyższa 1500 km kwota wynosi 400 euro. W przypadku przelotów między lotniskami w Unii Europejskiej a tymi znajdującymi się poza nią, a ponadto w przypadku przelotu więcej niż 3500 km podróżny powinien otrzymać 600 euro rekompensaty. Warto wiedzieć, że kwota zadośćuczynienia może zostać zredukowana o 50%, w przypadku, gdy przewoźnik zaproponuje nam alternatywny przelot w podobnym czasie. Prawa pasażera (poznaj tutaj) umieszczone w Rozporządzeniu nie dotyczą jednak warunków, gdy przelot został odwołany z powodu szczególnych okoliczności lub wiadomość o modyfikacjach otrzymamy 2 tygodnie przed planowaną podróżą.

Tags: bilety, wakacje, podróże, rekompensata